Platform Duurzame Eiwitten

Verkoop Plantaardig Eiwit in de lift

De verkoop van consumentenproducten met of op basis van plantaardige eiwitten zit stevig in de lift. Na een periode van stabilisatie in de tweede helft van 2015, is de omzet in het eeste kwartaal van 2016 flink gestegen. Op basis van gegevens van leden van Het Planeet blijkt dat de winst vooral zit in de toegenomen verkoop van peulvruchten, in zowel onbewerkte (bv conserven) als bewerkte (bv vleesvervangers) vorm. Er worden omzettoenames van 12 – 22% gerapporteerd over Q1 2016 ten opzichte van Q4 2015. De toegenomen omzet is, zo stellen experts, mede het gevolg van de positieve aandacht die peulvruchten momenteel genieten in het kader van Het Jaar van de Boon. Ook verwerkte vleesvarianten waarbij een deel van het dierlijke eiwit is vervangen door plantaardig eiwit, de zogenaamde ‘hybride’ producten, zitten in de lift. Deze worden veelal aangeprezen als ‘extra mager’, een steeds belangrijker aankoopargument voor consumenten.